Jak by měla vypadat práce realitního makléře a co všechno obnáší?
03. 05. 2022

Jak by měla vypadat práce realitního makléře a co všechno obnáší?

Často se jako realitní makléřka setkávám s otázkou, proč by s námi měl majitel nemovitosti spolupracovat, když si může nemovitost prodat sám.

Ano, jistě. Jsou situace, kdy je obchod velmi jednoduchý, majitel má hodně času a dostatek zkušeností na to, aby se mohl prodeji věnovat sám. Stále je téměř polovina prodejů realizována bez realitního makléře. Otázkou zůstává, zda by majitelé neprodali nemovitost za lepší cenu, profesionálněji, rychleji, bez nervů a obav, kdyby si spolupráci s makléřem vybrali. Musím se přiznat, že přestože v realitách pracuji 20 let, občas se najde něco, co mne i po tolika letech dokáže překvapit. A právě od toho je tým profesionálů, který celou transakci dokáže dotáhnout do úspěšného konce.

Práce různých realitních makléřů má také různou kvalitu. Stejně jako v každém oboru. Naštěstí v současné době máme mnoho možností, jak si kvalitu práce makléře ověřit. Máme k dispozici ukázky realizovaných prodejů, reference od klientů, doporučení, webové stránky makléře, sociální sítě apod.

Ještě před první schůzkou určitě doporučuji si makléře prověřit. Zjistit si, jaké služby jsou v ceně provize, protože to se v mnoha případech liší. A také jaké lokalitě se makléř věnuje. Dalším faktorem, ne vždy úplně rozhodujícím, je délka praxe a počet prodaných nemovitostí. Makléř vám prostě musí sednout. Musíte být zkrátka naladěni na stejnou vlnu, jak profesně tak také lidsky.

CO SI LIDÉ PŘEDSTAVUJÍ, že práce realitního makléře obnáší?

Pořízení fotografií, inzerát, čekání na kupujícího.

VE SKUTEČNOSTI JE TOHO ALE MNOHEM VÍC

Průběh spolupráce má několik částí. První je vždy úvodní konzultace, která by měla být nezávazná a zdarma. Probíhat může osobně, online nebo po telefonu.

Na začátku je tedy vždy schůzka s prodávajícími – vysvětlení postupu, ukázka práce a stanovení podmínek spolupráce. A pokud se majitel pro spolupráci rozhodne, tak  podepsání zprostředkovatelské smlouvy, kde jsou podmínky práce makléře jasně stanovené.  

Dále makléře čeká seznámení se s technickým stavem nemovitosti, detaily, historií, znalost okolí nemovitosti, aut. zastávek, prodejen potravin, škol, restaurací, parkování, sousedů, zaměření nemovitosti, vypracování půdorysu, stanovení a výpočet správné tržní ceny nemovitosti - předložení analýzy prodávajícím s detailním vysvětlením (porovnávání, zhodnocení současné situace, poptávky, lokality a další), kontrola nemovitosti na listu vlastnictví - zda je vše v pořádku a vše je zapsáno jak má, zajištění PENB - průkazu energetické náročnosti budovy. Případně řešení exekucí.

Následuje nafocení nemovitosti, home staging, 3D scan nemovitosti, videoprohlídka, zpracování image inzerátu, vytvoření webové stránky nemovitosti, správná propagace na sociálních sítích a inzertních serverech a další. Vedení prohlídek a komunikace s oběma stranami. Pokaždé je nutné volit jiný přístup. Navržení případných úprav zájemcům nemovitosti – virtuální staging apod. Mnohdy j epotřeba zjištění podmínek přípojek, přístaveb na obci a stavebním úřadu, komunikace se sousedy. Vše musí mít makléř prověřeno tak, aby zájemcům předal kompletní a pravdivé informace a nic ho při prodeji a přepisu nemovitosti nezaskočilo.

V případě, že máme vážného zájemce o nemovitost, následuje příprava podkladů pro advokáta pro rezervační smlouvu a kupní smlouvu, kontrola správnosti smluv, řešení případných věcných břemen, špatného zakreslení domu, pozemku apod. Příprava další smluv jako například plná moc. AML – identifikace kupujících i prodávajících v souladu se zákonem proti praní špinavých peněz. Pomoc při řešení hypotéky kupujících. Komunikace požadavků kupujících a prodávajících, poradenství ohledně daní.

Po podpisu smluv přichází na řadu předání smluv na katastr ve správném pořadí a vyhotovení, zaslání potvrzení o podání a zaplacení kupní ceny klientům i bance. Kontrola dodržení termínů vyplacení částek z advokátní úschovy.

Na závěr předání nemovitosti – sepsání stavů měřidel, zajištění přepisu energií a archivace všech dokumentů.

Ať už se tedy rozhodnete pro prodej nemovitosti s realitním makléřem nebo bez něho, vždy vám doporučuji využít nezávaznou konzultaci s jedním nebo více makléři.  Dozvíte se spoustu věcí, na které byste při prodeji neměli zapomenout. A pokud se pustíte do prodeje i přesto sami, můžete se kdykoliv v průběhu obchodu na mne obrátit. Ráda Vám pomohu a poradím.

 

Mgr. Monika Sedláková
Autor: Mgr. Monika Sedláková

TŘEBA PRÁVĚ TEĎ

777 148 332 

 

 

Náš společný příběh.....

  

2   1 Další recenze ZDE  

 

 

NECHTE VAŠI NEMOVITOST ZÁŘIT

 

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

Používání cookies - aby web fungoval jak má:

Abyste na webu snadno našli to, co hledáte, potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Kliknutím na tlačítko "Souhlasím" všechny cookies jednoduše povolíte.

Cookies jsou malé soubory, které se ukládají ve vašem prohlížeči. Podle nich vás na našem webu poznáme a zobrazíme vám web tak, aby všechno fungovalo správně a podle vašich preferencí. Přehled cookies a podmínky jejich užívání si můžete přečíst zde.

Nastavení