Jak je to s přijímáním poškozených bankovek
Možná už se vám v obchodě za poslední dobu přihodilo, že od vás prodavačka odmítla přijmout bankovku, protože je poškozená. Od léta minulého roku totiž platí nový zákon, který přijímání poškozených bankovek upravuje. A někteří živnostníci si jej (možná i v dobré víře) vykládají po svém. V dnešním článku si povíme, jak to tedy doopravdy s přijímáním poškozených bankovek je.
Smyslem nového zákona má být posílení pozice zákazníka. V praxi to pak vypadá tak, že jako zákazník můžeme zaplatit například natrženou bankovkou a pokladní ji musí přijmout. Pokud nám však pokladní vrací natrženou bankovku, jako zákazník ji můžeme odmítnout a požadovat jinou. Avšak i pokladní může některé poškozené bankovky odmítnout.
Česká národní banka poškozené bankovky rozděluje do tří skupin: bankovky opotřebené oběhem, bankovky běžně poškozené a bankovky nestandardně poškozené. Opotřebené a běžně poškozené bankovky je obchodník povinný od zákazníka přijmout a následně by je měl odevzdat ČNB, která mu za ně dá nezávadné bankovky. Nestandardně poškozené bankovky mohou obchodníci od zákazníka odmítnout a za nepoškozené je ČNB nevymění.
Zatímco bankovku opotřebenou oběhem si dokážeme snad všichni představit, problém můžeme mít s pojmy "běžně" a "nestandardně poškozená bankovka". Běžně poškozená je ta, které má otrhané rohy, je mírně obarvená nebo mírně odbarvená nebo je třeba popsaná. Pokud naše dítě udělá na bankovku pár čar propiskou, měli bychom s ní zaplatit u jakéhokoliv obchodníka. Ovšem pokud dítě přikreslí Emě Destinové na dvoutisícovce brýle, jedná se již o bankovku, která je nestandardně poškozená a nikdo ji od nás už nepřijme. Za nestandardní poškození se považují také zetlelé, ohořelé nebo proděravělé bankovky. Více informací o přijímání poškozených bankovek se dočtete na stránkách ČNB.