Nová finta poradců jak přimět klienta k osobní schůzce
V dnešní době je již většina spotřebitelů informována o klamavých praktikách prodejců, o nástrahách smluv sjednaných pod nátlakem a o případných finančních potížích, které mohou vzniknout na základě nekalého jednání makléřů. Nejúčinnější obrannou metodou je vyhnout se kontaktu s podezřelými obchodníky a především se neúčastnit žádné osobní schůzky, o jejímž účelu máte pochybnosti. Ale co když Vám jednoho dne zavolá zástupce Asociace pojišťoven České republiky a bude se s Vámi chtít sejít, aby zkontroloval podmínky Vašeho životního pojištění?
Hned v úvodu je nutné zmínit, že Asociace pojišťoven České republiky neexistuje a neexistuje ani žádný zákon, který by takové případné asociaci nařizoval kontrolovat Vaši smlouvu. Asociace pojišťoven České republiky je výmysl obchodníků, kteří ji využívají jako záminku, jak získat klientovu pozornost. Celá praktika funguje následovně. Zákazníkovi zazvoní telefon, na druhé straně se ozve operátorka Asociace pojišťoven České republiky a sdělí mu, že je povinna zkontrolovat smluvní podmínky jeho životního pojištění. Dále už následuje sjednání schůzky s pojišťovacím agentem. Na schůzku pak dorazí pracovník makléřské společnosti s nabídkou jiné smlouvy, která je výhodná samozřejmě především pro něho. Jde o nekalou soutěž a porušení Kodexu etiky v pojišťovnictví.
V takovéto situaci, kdy již dojde k osobnímu setkání, má prodejce možnost naplno využít všech svých přesvědčovacích schopností a klient často podepíše i to, co si neměl možnost v klidu přečíst, případně dokonce i něco, s čím nesouhlasí. Nejúčinnější obranou je takovou schůzku včas odmítnout. Základem je tedy vždy si ověřit totožnost člověka, se kterým se máte sejít, a zjistit si informace o instituci, kterou zastupuje. Musí Vám být také zřejmý účel, za kterým se setkání koná.
Obecným pravidlem při uzavírání smluv stále zůstává nutnost pečlivě se před podepsáním seznámit se všemi body smluvních podmínek a být obeznámen se všemi důsledky, které z nich plynou. Prostudování smlouvy zabere čas, proto nepodepisujte ihned, ale ponechejte si dostatek času na rozmyšlenou.
Pro běžného člověka může být při prvním telefonátu rozdíl mezi Českou asociací pojišťoven a Asociací pojišťoven České republiky zanedbatelný, avšak druhý zmíněný subjekt neexistuje a je to jen zástěrka pro podvodnou praktiku pojišťovacích agentů. Česká asociace pojišťoven je jediná organizace, která zastřešuje společné zájmy pojišťoven. Ani ta však nemá povinnost kontrolovat smlouvy.