Změna banky? Odhalte dobře utajované informace!
Informace obsažené v tomto článku jsou mají pouze informativní charakter a nesouvisí s žádnou reklamní nabídkou. Výpočty se mohou lišit podle konkrétního produktu.
Autor článku je redakce E-konzultant.
Víte o tom, že změnit banku může být stejně snadné, jako změnit mobilního operátora? Většina lidí má změnu banky nejčastěji spojenou se složitým přeorganizováním trvalých příkazů a s tím spojenými administrativními komplikacemi. Málokdo ale tuší, že existuje nástroj "Kodex mobility" z dílny České bankovní asociace. Podle nedávného průzkumu 90% respondentů neví, co je jeho obsahem. Odhalte tajemství kodexu, je dobré o něm vědět. Nová banka, ke které přecházíte totiž díky kodexu vyřídí většinu administrativy za Vás. Přečtěte si o kodexu více informací v tomto článku.
Změnit banku nemusí být tak složité, jak se na první pohled zdá. Díky Kodexu mobility stačí vyplnit jeden formulář a nová banka vše zařídí. Průzkum ale dokládá, že 90 % spotřebitelů ho prakticky nezná.
Kodex mobility je dílem České bankovní asociace. Jedná se o velmi užitečný nástroj, který odbourává spoustu administrativy. Banka, ke které přecházíte, například zařídí zrušení starého účtu, zřídí trvalé příkazy a inkasa, to vše vyplněním jediného formuláře. Důležitým pravidlem Kodexu mobility je povinnost bank informovat své klienty o možnostech změny. Banky zpravidla klienty informují; údaje jsme nenalezli pouze na webu Poštovní spořitelny, která jen odkazuje na ČSOB, a u dvou bank nebyla zveřejněná verze aktuální. Kodex mobility je však dobrovolný a některé bankovní ústavy k němu dosud nepřistoupily. Přestože informace jsou relativně dostupné, z průzkumu časopisu dTest provedeného mezi více než dvěma a půl tisíci respondenty vyplynulo, že téměř 90 % dotázaných neví, co je obsahem Kodexu a více než 60 % z nich o něm nikdy neslyšelo. Nízká informovanost panuje i v situaci, kdy si je více než polovina dotázaných vědoma, že jejich banka nemá pro ně nejvýhodnější podmínky a jsou tedy potencionálními adepty na změnu. Jen třetina dotázaných v posledních pěti letech změnu reálně uskutečnila. Přechod k jiné bance již v současné době nebývá složitý. Dobrovolné kodexy profesních asociací přináší na bankovní trh větší transparentnost, nicméně vzájemné srovnání podmínek a poplatků zahrnutých do složitých a nepřehledných balíčků spotřebitelům stále činí problémy.
Výsledky průzkumu časopisu dTest o šíření informací o Kodexu mobility klientů.
Zdroj dTest